Alternatywne metody komunikacji - mgr Monika Aniszkiewicz - Hawryluk
Gdy dziecko nie mówi, nie oznacza to, że nie ma nam nic do powiedzenia. Często z racji zakłóceń rozwoju, zaburzeniom ulega również proces porozumiewania się. Dziecko nie zna innego niż mowa skutecznego środka, za pomocą którego mogłoby przekazać to, co chce powiedzieć. Wiele dzieci w takich sytuacjach ucieka się do innych form jak: krzyk, płacz, autoagresja, izolowanie się - zachowań, które pomagają im zwrócić na siebie uwagę i w ten sposób zakomunikować swoje potrzeby.
Jedną z propozycji pomocy jest Program Językowy Makaton
. system gestów I symboli graficznych. Makaton wykorzystuje to, co dziecko już zna
. proste gesty i rysunki graficzne. Gestom zawsze towarzyszy poprawna, gramatyczna mowa!
w Makatonie, oprócz znaków manualnych wykorzystywane są również symbole graficzne. Osoby, które nie są w stanie wykonać gestu, wskazują wówczas na symbol i w ten sposób sygnalizują swoje potrzeby i zainteresowania.
System znaków i gestów może być stopniowo wycofywany w momencie, gdy osoba korzystająca z nich zacznie posługiwać się językiem werbalnym.
Warsztaty prowadzi pedagog, logopeda, certyfikowany trener umiejętności społecznych, certyfikowany terapeuta metody Makaton i Thomatlsa, z wieloletnim stażem pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dyrektor: Renata Socha - 068 478 22 69;
Wicedyrektor: Alicja Błażałek - 068 478 22 69;
Sekretariat: Kinga Chomicz - tel/fax - 068 478 77 77; 882 982 997
Księgowość: Monika Kokolus - 068 478 22 68
Ośrodek: tel. 068 478 22 72; kom. +48 730 982 996