Accessibility
Contrast
Increase Font
Decrease Font

Integracja sensoryczna - mgr Justyna Kamieniecka



Głównym zadaniem terapii integracji sensorycznej jest dostarczenie kontrolowanej ilości bodźców w taki sposób, że dziecko spontanicznie będzie przystosowywało i poprawiało integrację tych bodźców.

Ćwiczenia dostosowane są do poziomu rozwoju dziecka. Terapia ma postać zabawy. Nie uczy się dzieci konkretnych umiejętności, lecz poprawiając integrację sensoryczną wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności. Zajęcia odbywają się w pomieszczeniu specjalnie do tego przystosowanym i wyposażonym w odpowiednie przyrządy. Atmosfera podczas terapii wpływa na zmianę obrazu dziecka i jego funkcjonowanie w środowisku zarówno w sferze motorycznej, emocjonalnej jak i społecznej. Dziecko czując, że odnosi sukcesy, podnosi swoją samoocenę. Te doświadczenia przenosi również poza salę terapeutyczną.

Program Terapii Integracji Sensorycznej przeznaczony jest m.in. dla dzieci z:

  • niepełnosprawnością intelektualną,

  • nadpobudliwością psychoruchową,

  • autyzmem,

  • dysfunkcjami narządów zmysłu,

  • dysfunkcjami narządów ruchu,

  • trudnościami w nauce,

  • specyficznymi trudnościami w nauce.

 

Terapia obejmuje integrację podstawowych reakcji posturalnych, integrację obu stron ciała, stymulację rozwoju reakcji równoważnych, praksji, orientacji przestrzennej i lateralizacji, czucia powierzchniowego i głębokiego.

Usprawnia małą i dużą motorykę, koncentrację uwagi, zdolności wzrokowe i słuchowe. Poprawia funkcjonowanie emocjonalne, samoświadomość i samoocenę.

Zajęcia mają formę indywidualną.

Czas trwania i częstotliwość: w zależności od potrzeby 1-2 razy w tygodniu przez rok.

Sprzęt do Terapii Integracji Sensorycznej:

  • Beczka - pozwala na ćwiczenia reakcji postawy i ułożenia oraz izolacji ruchów oczu od ruchu głowy. Stymuluje układ dotykowy, proprioceptywny, przedsionkowy i wzrokowy.

  • Deska rotacyjna - urządzenie do badania funkcji układu przedsionkowego. Służy również do stymulacji układu przedsionkowego i wzrokowego.

  • Deskorolka - przeznaczona do ćwiczeń stosowanych w dyspraksji i do stymulacji układu przedsionkowego.

  • Hamak - podwieszony punktowo pozwala na stosowanie szerokiego spektrum ćwiczeń wzmacniających funkcje prostowników, obustronną koordynację ruchową, konwergencję oczu, stymuluje układ przedsionkowy, proprioceptywny i wzrokowy.

  • Helikopter - urządzenie pozwala na wykonywanie wielu ćwiczeń szczególnie pobudzających mięśnie prostowników. Dostarcza silnej stymulacji proprioceptywnej i przedsionkowej.

  • Huśtawka - ćwiczenia w ruchu obrotowym, liniowym. Urządzenie pozwala na poprawę funkcji zginaczy poprzez stymulację przedsionkowa i proprioceptywną.

  • Kołyska - urządzenie do wykonywania ćwiczeń poprawiających reakcje równoważne. Stosowana do ćwiczeń anty-ATOS, do stymulacji układu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego.

  • Konik - ćwiczenia w ruchu liniowym i rotacyjnym, ćwiczenia równoważne.

  • Platforma podwieszana - ćwiczenia oparte o ruch liniowy stymulujący układ przedsionkowy i wzrokowy

  • T huśtawka - dzięki specjalnej pozycji utrzymywanej przez dziecko podczas huśtania pozwala na wzmacnianie funkcji mięśni zginaczy. Podwieszenie pozwala na ruch rotacyjny i liniowy, ułatwia stymulację układu proprioceptywnego, przedsionkowego i wzrokowego.

  • Trampolina - skoki na trampolinie poprawiają koordynację ruchową, angażując przy tym prawie wszystkie mięśnie.

 

Dodatkowe pomoce wykorzystywane w terapii:

  • Mata terapeutyczna

  • Piłki z kolcami

  • Piłka terapeutyczna duża

  • Taśma rehabilitacyja (mocna, średnia) - stosowana w ćwiczeniach oporowych powoduje przyrost siły mięśniowej i poprawę zakresu ruchu.

  • Worek rozciągliwy - pobudza świadomość ciała i twórcze poruszanie się.  Podczas zabawy z rozciągliwym workiem można rozwijać planowanie ruchu i koordynacje

  • Trenery dłoni handmaster plus ćwiczenia wzmacniają, poprawiają kondycję oraz zwiększają siłę mięśni dłoni, palców, nadgarstka i przedramienia. Umożliwia on jednoczesne wzmacnianie prostowników palców poprzez otwieranie dłoni i rozciąganie gumek przymocowanych do piłeczki, oraz zginaczy palców poprzez zaciskanie dłoni na piłeczce. Piłeczka wykonana jest z przyjemnej w dotyku pianki z gumeczkami na poszczególne palce.

  • Owal sensoryczny mały - piłka z miękkimi kolcami do ćwiczenia dłoni, masażu. Stymulacja układu dotykowego Trener dłoni miękki - żelowa piłeczka do ćwiczenia dłoni i nadgarstka. Może służyć do terapii zimnem i ciepłem.