Rewalidacja Indywidualna
mgr Dorota Szpakowska, mgr Urszula Łysak, mgr Agnieszka Rotarska
Rewalidacja indywidualna jest to ogół działań, które podejmuje się, aby pomóc dziecku z niepełnosprawnością osiągnąć najwyższy z możliwych dla niego poziom funkcjonowania psychicznego i fizycznego. W czasie pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wszystkie działania mają na celu doskonalenie funkcji niezaburzonych oraz optymalne usprawnianie tych, w których wystąpiły dysfunkcje.
Rewalidacja indywidualna jest blokiem zajęć wspomagających rozwój dziecka: zajęć rozwijających, kompensacyjnych, usprawniających. Uczniowie na zajęciach:
rozwijają kompetencje komunikacyjne
rozumienie mowy i umiejętności porozumiewania się,
kształcą sprawność grafomotoryczną,
rozwijają umiejętność segregowania w zbiory i kategoryzowania wg cech istotnych,
doskonalą umiejętność koordynacji i organizacji wzrokowo - ruchowej,
bogacą zasobu słownictwa i wiadomości o świecie,
podnoszą umiejętności społeczne.
Podczas zajęć wykorzystywane są następujące metody pracy:
metody oglądowe oparte na obserwacji, które pozwalają dziecku zapoznać się z rzeczywistością, zjawiskami i wydarzeniami.
metody oparte na słowie (opowiadanie, opisy, pogadanki, prace z książką)
metoda malowania dziesięcioma palcami (R. F. Show); pomaga dziecku w pokonywaniu lęków, wzmacnianiu wiary we własne siły; ma wartości diagnostyczne.
metoda uczenia przez naśladownictwo:
naśladownictwo ruchowe i statyczne (wychowanie fizyczne, rytmika, plastyka,
technika, czynności samoobsługi);
naśladownictwo werbalne (kształcenie i nauka mowy);
naśladownictwo zachowań i postaw.
metoda zabawy: od manipulacyjnych, ruchowych, konstrukcyjnych do tematycznych.
metoda gier dydaktycznych; należą do nich:
metoda stymulacyjna, np. sztuczne wytwarzanie fragmentu rzeczywistego tj. wyścigi przy użyciu klocków;
metoda sytuacyjna; tzn. stwarzanie sytuacji i przewidywań następstw;
metoda swobodnej pracy M. Montessori, gdzie myślą koncepcji wychowania jest życie dziecka ,,Pomóż mi zrobić to samemu".
metoda W. Sherborne, czyli Metoda Ruchu Rozwijającego; ma właściwości relaksu, oparta jest na zabawie. Dostarcza psychicznych i fizycznych doznań, które pobudzają świadomość ciała, kontrolę nad nim, powodując dobre samopoczucie.
metoda stymulacji polisensorycznej - czyli uczenie polisensoryczne.
metoda Dobrego Startu.
metoda instrumentalna, czyli pozytywne wzmacnianie poprawnych form zachowania się i osiągnięć po udanym wykonaniu zadania.
metoda komputerowego wspomagania - pełni dwie funkcje: jest narzędziem ułatwiającym proces komunikowania się oraz stymuluje procesy poznawcze dziecka.
naturalna nauka języka.
Program terapii przewidziany jest dla uczniów, którzy zostali zakwalifikowani do zajęć rewalidacji indywidualnej. Zarówno treści, jak i rodzaje ćwiczeń oraz stopień trudności nauczyciel prowadzący zajęcia dobiera sam, uwzględniając: wiek dziecka i jego predyspozycje rozwojowe, rodzaj zaburzeń oraz występujące trudności. Nauczyciel prowadzący z dzieckiem zajęcia terapii sam decyduje o zakresie materiału, jaki przewiduje do realizacji z danym dzieckiem i w danym roku jego nauki, pamiętając o jego możliwościach i predyspozycjach rozwojowych. Pamiętając o ciągłym i systematycznym utrwalaniu zdobytych i wypracowanych umiejętności. Zajęcia trwają około 60 minut, podczas zajęć uczniowie korzystają z szeregu pomocy, które sprzyjają odkrywaniu przez dzieci radości płynącej z uczenia się.
Dyrektor: Renata Socha - 068 478 22 69;
Wicedyrektor: Alicja Błażałek - 068 478 22 69;
Sekretariat: Kinga Chomicz - tel/fax - 068 478 77 77; 882 982 997
Księgowość: Monika Kokolus - 068 478 22 68
Ośrodek: tel. 068 478 22 72; kom. +48 730 982 996