Terapia psychologiczna - mgr Joanna Trzuskawska
Terapia psychologiczna - często celem terapii jest wspomaganie funkcjonowania jednostki w codziennym życiu, zwiększenie skuteczności działania, wspieranie w osobistym rozwoju. Terapia może pomóc człowiekowi w lepszym zrozumieniu własnego zachowania i zachowania innych ludzi oraz ułatwić wzajemne porozumienie. Może pomóc zmienić niepożądane zachowania, nauczyć się nowych, korzystniejszych, polepszyć komunikację międzyludzką. Terapia psychologicznej przeznaczona jest dla uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Żaganiu. Terapia psychologiczna jest formą pomocy psychologicznej adresowaną do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością sprzężoną oraz autyzmem przejawiające zaburzenia emocjonalne, społeczne i komunikacyjne. Zaburzenia te zakłócają proces socjalizacji, utrudniają rozwój osobisty i społeczny dzieci, powodują i nasilają trudności szkolne. Treści, rodzaje ćwiczeń oraz stopień ich trudności dostosowane są do indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów. Program terapii psychologicznej uwzględnia wiek dziecka, predyspozycje rozwojowe, rodzaj zaburzeń oraz występujących trudności. Terapia psyc hologiczna skierowana jest do wszystkich osób przeżywających problemy natury emocjonalnej i społecznej. Uczestnictwo w terapii skierowane jest na poprawę funkcjonowania zaburzonych obszarów takich jak:
obniżony nastrój,
lęk, smutek, depresja, strach,
wycofanie, nieśmiałość,
niskie poczucie własnej wartości, brak wiary we własne siły, problemy z samoakceptacją,
kryzysy rozwojowe, wychowawcze, edukacyjne,
trudności z właściwym rozumieniem, nazywaniem i wyrażaniem przeżywanych emocji, komunikowaniem o tym, co czujemy,
brak umiejętności kontroli swojego zachowania przy doświadczaniu silnych emocji,
problemem z przyjmowaniem i reagowaniem na krytykę,
występowanie zachowań agresywnych i autoagresywnych,
postawa opozycyjno-buntownicza,
kryzysy w relacjach międzyludzkich ( rodzinne, rówieśnicze itp.),
trudności w nauce szkolnej,
problem z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego i prowadzeniem rozmowy.
Istotą programu terapii psychologicznej jest realizacja celów:
terapeutycznych - dostarczanie wzorców zachowań pożądanych umożliwiających wypróbowanie i wyćwiczenie tych zachowań oraz odreagowanie napięć emocjonalnych,
edukacyjnych - zapoznanie z zagadnieniami, które ułatwiają funkcjonowanie społeczne uczniów i radzenie sobie z problemami, umiejętność rozwiązywania konfliktów, rozpoznawania i nazywania emocji, pełnienia ról społecznych, poznawanie swoich mocnych stron itp.,
Cele terapii psychologicznej :
Cel główny:
kształtowanie umiejętności emocjonalnych, społecznych i komunikacyjnych wśród dzieci i młodzieży
Cele szczegółowe:
nauka umiejętności wspólnej zabawy i współpracy,
uczenie postaw wzajemnego szacunku i partnerskich relacji,
nauka rozpoznawania i wyrażania emocji,
nabycie umiejętności rozwiązywania konfliktów w domu i w szkole,
stworzenie możliwości odreagowania napięć oraz wyzwalania emocji,
rozwijanie zdolności akceptacji siebie i innych oraz empatii,
poznawanie przez dzieci swoich mocnych stron, budowanie pozytywnego obrazu siebie,
nabycie umiejętności nieagresywnego sposobu rozwiązywania problemów interpersonalnych,
poznanie przez uczniów metod radzenia sobie ze stresem,
wyrabianie dbałości o własne zdrowie psychiczne oraz higienę osobistą
rozwijanie komunikacji interpersonalnej
rozwijanie kompetencji społecznych
rozwijanie kompetencji emocjonalnych
rozwijanie zainteresowań ucznia
kształtowanie postaw zapobiegających podatności na ryzyko kontaktu i używania substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych, mediów
kształtowanie idei wolontariatu i postaw patriotycznych oraz europejskich
Założone efekty terapii psychologicznej :
stworzenie możliwości odreagowania emocji i napięć
zdobycie przez dzieci umiejętności społecznych, tj.: autoprezentacji, nawiązywania kontaktów, empatii, mówienia "nie"
wyrażanie własnego zdania
zdolności wykorzystania swoich mocnych stron
rozumienie i nazywania przeżywanych uczuć
konstruktywne radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych
dziecko uzyskuje wsparcie
nabieranie pewności siebie
zastosowanie nowych rozwiązań problemów i trudności z codziennego życia
rozpoznawanie emocji swoich i innych
zwiększenie kompetencji społecznych, emocjonalnych
poprawa umiejętności komunikacyjnych
nabycie umiejętności dbania o własne zdrowie psychiczne oraz higienę osobistą
nabycie postawy asertywnej wobec uzależnień
rozwój zainteresowań
nabycie postawy patriotycznej i europejskiej oraz idei wolontariatu
Dyrektor: Renata Socha - 068 478 22 69;
Wicedyrektor: Alicja Błażałek - 068 478 22 69;
Sekretariat: Kinga Chomicz - tel/fax - 068 478 77 77; 882 982 997
Księgowość: Monika Kokolus - 068 478 22 68
Ośrodek: tel. 068 478 22 72; kom. +48 730 982 996